Thursday, July 22, 2010

Bila Raya Haji tidak dapat bercuti.....

Hari Raya Haji @ Ibadah Qurban lazimnya diraikan oleh umat Islam seluruh dunia bagi mengenangkan peristiwa bersejarah Nabi Ibrahim....yang mana beliau telah diperintahkan untuk menyembelih anaknya sendiri, Nabi Ismail.....rasa sedih dan pilu tidak terkata, namun kerana membuktikan teguhnya iman kepada Allah s.w.t, seruan tetap disahut tanpa rasa walau secalit keraguan dan ketidakpastian. Ini membuktikan betapa teguhnya iman para Anbiya' dan Rasul.

Begitu juga dengan warga VWM, kami juga percaya Ibadah Qurban harus disambut dengan rasa syukur yang tidak terhingga. Tahun itu ada beberapa warga VWM yang tidak pulang ke kampung dek kerana cuti tahunan tidak diluluskan pihak majikan. Tahun itu ibadah qurban gua sambut bersama Prosper, Abu, dan Mijie.

Oleh kerana sebelah malamnya gua ditugaskan menjaga lembu2 dari dicuri atau lari, kepenatannya tidak terbayang, hingga gua tergelincir waktu solat sunat Aidiladha tahun itu. Tepat jam 9, gua lihat jam masih berdetik laju. Kedengaran sayup2 suara hilai dan gelak tawa Prosper dan Abu yang baru sampai ke VWM. Nampaknya mereka baru selesai bersolat sunat tanpa mengejut gua. Rasa marah berbaur geram, gua cuba ketepikan akibat tidak dikejut memandangkan hormatnya kepada hari mulia....

Zroommmm....kedengaran pacuan roda Gen 2 Mijie memarkir dihadapan VWM. "Jom korang, mari makan2 kat rumah aku!!"....seru Mijie. Gua yg tadinya asik terlentang di lapisan tilam segera bangkit mencari tuala untuk membersihkan diri. Bukan apa, gua pernah dengar ceramah, bila ada jemputan saudara seMuslim maka wajiblah kita menunaikannya. Jangan pula korang salah faham menganggap gua ni jenis yg suka makan free dan kenduri ye...ini sekadar penjelasan yang naif dari gua....

Kami disambut mesra oleh keluarga Mijie. Pelbagai juadah sedia terhidang, ada lontong, lemang, ketupat, rendang, sambal kacang, ayam2, dan macam2 lagi. Gua yang selalu mengamalkan teknik "makan selepas lapar, berhenti sebelum kenyang", terus saja menjamah makanan selepas doa dibacakan Abu. Tidak cukup dengan itu, kami juga mengambil kesempatan mencuba alat senaman baru yang bergetar2 dan mampu membuang lemak yang dibeli oleh Mijie. Bukan apa, mengikut pakar diet setiap kalori yg masuk harus dibakar segera. Hasilnya, kami kembali kurus seperti sedia kala.

Merayakan ibadah qurban di perantauan mmg memilukan...tanpa keluarga mahupun sanak saudara, sebak rasa jiwa. Demi untuk melupakan semua itu, kami ke Galaxy Ampang dan bersama2 menonton filem "Antoo Fighter", lengkap berbaju melayu, bersongkok dan bercapal Hang Tuah.

~bila dikenang kembali pasti menggamit memori~ heheheh

No comments:

Post a Comment